اجتماعی استان ها اقتصاد بازار و بورس بانک و بیمه بین الملل تهران جامعه حوزه و دانشگاه دانش و فناوری دین و اندیشه سلامت سیاست صنعت و معدن علم و آموزش فرهنگ و ادب فناوری و ارتباطات کشاورزی محیط زیست مدیریت نفت و انرژی ورزش
بیماریهای با منبع آلودگی هوا: چالشهای بهداشتی، پزشکی و زیستمحیطی - علیرضا محمودی فردمنتشر شده
7 روز پیشدر
توسط
علیرضا محمودی فردآسان ریپورتاژ | در دنیای امروز، دانشگاهها بهعنوان مراکز آموزشی و پژوهشی، در سطح جهانی شناخته میشوند و ارزیابی و مقایسه آنها بهمنظور شناسایی برترینها، از اهمیت بالایی برخوردار است. ماموریت دانشگاهها، هم بحث آموزش و هم مبحث پژوهش است و پرداختن صرف به یکی از این دو، موجب دور شدن از اهداف اصلی و چشمانداز اینگونه سازمانها خواهد شد. این ارزیابیها معمولاً بر اساس شاخصهای خاصی انجام میشود که میتواند شامل جوانب مختلفی همچون کیفیت آموزش، تحقیق و نوآوری، تاثیر اجتماعی و بینالمللیسازی باشد.
کیفیت آموزش: این شاخص معمولاً شامل نسبت استاد به دانشجو، متدولوژیهای آموزشی و اعتبار برنامههای تحصیلی دانشگاه است. مطالعات مختلف نشان میدهند که کیفیت تدریس میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی موفقیت دانشجویان داشته باشد (Bernhard et al., 2021).
تحقیقات و نوآوری: ارزیابی مجلات علمی، میزان مقالات منتشر شده و مشارکت در پروژههای تحقیقاتی از جمله معیارهای مهم هستند. دانشگاههایی که بیشتر در پروژههای بینالمللی و همکاریهای تحقیقاتی مشارکت دارند، بهطور معمول در رتبهبندیها، بالا قرار میگیرند (Sharma & Vani, 2020).
تأثیر اجتماعی: این جنبه شامل بررسی نتایج درآمد عمومی، مسئولیت اجتماعی و مشارکت در توسعه اجتماعی است. دانشگاههایی که با صنعت و جامعه مرتبط هستند و برنامههای خدمات اجتماعی را ارائه میدهند، معمولاً نمرات بهتری در این بخش دریافت میکنند (Carnegie, 2022).
بینالمللیسازی: تعداد دانشجویان بینالمللی، تبادل دانشجو و همکاریهای بینالمللی میتوانند نشاندهنده قدرت و تأثیر دانشگاه در صحنه جهانی باشند. دانشگاههای با سطح بالای بینالمللیسازی معمولاً نسبت به رقبای خود مزیت دارند (Knight, 2023).
مجلات و سازمانهای متعددی به ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها میپردازند؛ از معروفترین این رتبهبندیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
رتبهبندی جهانی QS: که بر اساس چهار معیار اصلی شامل اعتبار علمی، تجربه کارفرما، نسبت استاد به دانشجو، و تأثیر پژوهش عمل میکند (QS World University Rankings, 2023).
رتبهبندی Times Higher Education (THE): این رتبهبندی، بیشتر بر روی معیارهای کیفیت آموزش، تحقیق و نظر کارشناسان تأکید دارد (Times Higher Education World University Rankings, 2023).
نظام رتبهبندی شانگهای (ARWU): این رتبهبندی بیشتر بر اساس خروجیهای تحقیقاتی و کیفیت فارغ التحصیلان ارزیابی میشود (Academic Ranking of World Universities, 2023).
ارزیابی و مقایسه دانشگاههای برتر نیازمند استفاده از شاخصهای متعدد و متنوع است. این ارزیابیها به ذینفعان، شامل دانشجویان، محققان و سیاستگذاران کمک میکند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و برترین مؤسسات آموزشی را شناسایی کنند. بهینهسازی این شاخصها و توجه به تغییرات جهانی علیالخصوص در حوزههای نوین مانند فناوری و بینالمللیسازی، برای تمامی دانشگاهها ضروری به نظر میرسد.
تبیین: علیرضا محمودی فرد – محقق و مدرس دانشگاهها
تحلیل و بررسی استراتژی اقیانوس قرمز – علیرضا محمودی فرد
10 کشور برتر دنیا از نظر اتوماسیون در سال 2024 – علیرضا محمودی فرد
راهکارهای کاهش ترافیک در شهر تهران – علیرضا محمودی فرد
10 تا از خودروهای سریع برتر جهان در سال 2024 – علیرضا محمودی فرد
موتور خودروهای فرمول یک: تکنولوژی، عملکرد و تحولات – علیرضا محمودی فرد