اجتماعی استان ها اقتصاد بازار و بورس بانک و بیمه بین الملل تهران جامعه حوزه و دانشگاه دانش و فناوری دین و اندیشه سلامت سیاست صنعت و معدن علم و آموزش فرهنگ و ادب فناوری و ارتباطات کشاورزی محیط زیست مدیریت نفت و انرژی ورزش
بیماریهای با منبع آلودگی هوا: چالشهای بهداشتی، پزشکی و زیستمحیطی - علیرضا محمودی فردمنتشر شده
2 هفته پیشدر
توسط
علیرضا محمودی فردآسان ریپورتاژ | تعهد کارکنان یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت منابع انسانی و روانشناسی سازمانی است که بهطور مستقیم بر بهرهوری و موفقیت کلی سازمانها تأثیر میگذارد. تعهد کارکنان نشاندهنده رابطه عاطفی و فکری کارکنان با سازمان و اهداف آن است.
مفهوم تعهد کارکنان
تعهد کارکنان به سه نوع اصلی تقسیم میشود:
تعهد عاطفی: احساس وابستگی عاطفی کارکنان به سازمان و تمایل آنها برای باقی ماندن در آن.
تعهد نوشتاری: تمایل به پیروی از قوانین و آییننامههای سازمانی.
تعهد مستمر: وابستگی به سازمان بهدلیل هزینههایی که کارکنان برای ترک آن متحمل میشوند (Meyer & Allen, 1991).
این سه نوع تعهد میتوانند تأثیرات متفاوتی بر رفتار و عملکرد کارکنان داشته باشند و در نتیجه بر بهرهوری سازمان تأثیر بگذارند.
تأثیرات تعهد کارکنان بر بهرهوری سازمانها
تعهد کارکنان با افزایش انگیزه و عملکرد آنها مرتبط است. بر اساس تحقیقاتی که توسط Salanova و همکاران (2005) انجام شده، کارکنانی که نسبت به سازمان خود تعهد عاطفی بالایی دارند، در انجام وظایف خود عملکرد بهتری دارند. این مطالعه نشان میدهد که تعهد عاطفی میتواند به بهبود کیفیت کار و افزایش کارایی منجر شود.
تعهد کارکنان با کاهش غیبتهای غیرموجه و ترک سازمان ارتباط دارد. مطالعهای که توسط Hakanen و Schaufeli (2012) انجام شده، نشان داد که کارکنان با تعهد بالا، کمتر دچار غیبت از کار میشوند و تمایل کمتری به ترک سازمان دارند. این موضوع به حفظ دانش و تجربه در سازمان کمک میکند و به تبع آن، بهرهوری بیشتری را به همراه دارد.
تعهد کارکنان میتواند به بهبود روابط کاری و افزایش همکاری میان اعضای تیم کمک کند. طبق تحقیقاتی که توسط Hsee وYang (2010) انجام شده، کارکنانی که نسبت به سازمان خود متعهد هستند، تمایل بیشتری به همکاری با همکاران خود دارند و در نتیجه، میتوانند در ایجاد محیط کار مثبت و سازنده کمک کنند.
یکی از نتایج مثبت تعهد کارکنان، تأثیر آن بر رضایت مشتری است. بر اساس مطالعهای که توسط Kwortnik و Thompson (2009) انجام شده، کارکنان متعهد میتوانند خدمات بهتری ارائه دهند که منجر به افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه، افزایش فروش و بهرهوری سازمان میشود.
جمعبندی و نتیجهگیری
رابطهی تعهد کارکنان با بهرهوری سازمانها بهوضوح قابل مشاهده است. تعهد عاطفی، نوشتاری و مستمر میتواند به افزایش انگیزه، کاهش غیبت، بهبود روابط کاری و افزایش رضایت مشتریان منجر شود. با توجه به تأثیرات مثبت تعهد کارکنان بر عملکرد و بهرهوری سازمان، لازم است که مدیران منابع انسانی به توسعه و تقویت این تعهد در بین کارکنان خود بپردازند.
تنظیمکننده: علیرضا محمودی فرد – سردبیر رسانه فرا اقتصاد بین الملل
مدل جورن در مدیریت کیفیت: یک چارچوب سیستمی برای بهبود کیفیت – علیرضا محمودی فرد
مدل مالکوم بالدریج: چارچوبی برای بهبود عملکرد سازمانی – علیرضا محمودی فرد
رابطه مقدار خواب با سطح سلامتی جسمی و روحی افراد – علیرضا محمودی فرد
داستان موفقیت فارابی: فیلسوف و دانشمند بزرگ اسلامی – علیرضا محمودی فرد
اخلاق پزشکی: مولفهای بنیادی در حرفه درمان – علیرضا محمودی فرد
بررسی 10 کشور برتر سال 2024 از نظر گردشگری – علیرضا محمودی فرد